Ferrari triumfovalo v závodě 24 hodin Le Mans 2024

Ferrari získalo 11. vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, druhé v řadě pro 499P po loňském úspěchu. Antonio Fuoco, Miguel Molina a Nicklas Nielsen se stali hrdiny francouzské vytrvalostní klasiky.

Ferrari si zajistilo 11. vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, druhé v řadě pro 499P po úspěchu v loňském závodě Centenary. Antonio Fuoco, Miguel Molina a Nicklas Nielsen s vozem #50 499P se zapsali do záznam. francouzské vytrvalostní klasiky spolu s loňskými vítězi Alessandrem Pierem Guidim, Jamesem Caladem a Antoniem Giovinazzim. Po závodě silně ovlivněném deštěm se Ferrari opět dostalo na vrchol. Připomeňme si nejzajímavějšími okamžiky tohoto ročníku, ve kterém se utkalo 23 hypercarů. Poté, co Ferrari zaútočilo na vítězství v loňském závodě Centenary, bylo očividně na seznamu potenciálních vítězů 92. ročníku závodu 24 hodin Le Mans. Nikoho nepřekvapilo, že 499P byl vždy dobře umístěn mezi předními jezdci. Nikdo však neočekával, že po většinu hrály červené tovární vozy druhé housle za žlutým vozem o který se dělili Robert Kubica/Robert Shwartzman/Yifei Ye. Od samého začátku udávaly tempo tovární vozy #50 a #51. Nicklas Nielsen s vozem #50 převzal vedení od Laurense Vanthoora z týmu Porsche Penske Motorsport s vozem Porsche 963 #6. Antonio Giovinazzi (#51 Ferrari 499P) ho následoval a Belgičana předjel. Dvojice továrních Ferrari 499P byla na vrcholu po pouhých 13 minutách. O něco dále vzadu odstartoval do závodu stejně odhodlaně Robert Kubica (#83 Ferrari 499P), který se ze startovní pozice 12. dostal na páté místo. Sny tifosi o totální nadvládě znaku vzpínajících se koní však byly spláchlo vrtošivé počasí. Když kolem 17:40 začaly z oblohy padat první kapky deště, musely se týmy rychle rozhodnout o strategii. Několik hypercarů – například #51 Ferrari, #4 Porsche a #7 Toyota – přešlo na pneumatiky do mokrého počasí velmi brzy. André Lotterer, který již vystřídal Laurense Vanthoora, se rozhodl pro stejnou volbu pro #6 Porsche 963. Ukázalo se, že to byla špatná volba. Tehdy si Kubica přišel na své. #83 499P byl jediný vůz, který přezul na měkké slicky. Když trať osychala, Robert Shwartzman vystřídal Kubicu a odstartoval. Jeho náskok se kolo za kolem neustále zvyšoval. Závěrečný rozstřel Sedm hodin před koncem bylo v zaváděcím kole stále 11 vozů, které si stále mohly dělat naděje na vítězství. Déšť ustal, bitva v této vedoucí skupině byla intenzivní, jeden souboj za druhým. Ne všichni výrobci byli připraveni bojovat. Cadillac přišel o dva vozy. Únik oleje na #3 Cadillac V-Series.R (Sébastien Bourdais/Renger van der Zande/Scott Dixon) a spektakulární nehoda pro Pipo Derani v #311 Cadillac V-Series. Utrpělo i Porsche. Felipe Nasr s vozem #4 963 narazil do zdi z pneumatik v Indianapolis. Vozy #5 a #6 963 držely tempo, ale zdálo se, že se cítí nepohodlně. Jezdci nedokázali zvýšit svou hru, aby ubrali desetiny, které dělají ten rozdíl. Tempo se zrychlilo v poledne. Antonio Fuoco zajel 46. kolo s časem 3:29,208. Ale ve 12:15 Alex Palou (#2 Cadillac V-Series.R, Cadillac Racing) ohromil publikum: 3:28,938 ve 253. kole a v následujícím kole ho zastínil Kamui Kobayashi (#7 Toyota GR010 Hybrid) (3:28,756). Déšť se vrátil před 14:00. Několik míst se změnilo v silnější mrholení v prvním sektoru, od cílové rovinky až po šikanu v Daytoně. Brendon Hartley odjel v zatáčce Mulsanne s vozem #8 Toyota GR010 Hybrid poté, co do něj narazil Alessandro Pier Guidi (#51 Ferrari 499P). Na obzoru bylo první a druhé místo Ferrari. Nakonec i červeně natřené Ferrari rozdělila Toyota GR010-Hybrid #7 s posádkou José María López/Kamui Kobayashi/Nyck de Vries. Náskok pouhých 14,221 sekundy pod šachovnicovou vlajkou! United Autosports se vrací na vítěznou vlnu LMP2 byla otevřená, protože několik týmů si v průběhu 24 hodin vytyčilo své území v nepředvídatelném souboji. Na startu závodu vedl v AO vítěz Hyperpole Louis Delétraz s vozem TF #14 Oreca 07-Gibson. Ale jak čas ubíhal a jeho spolujezdci přebírali vedení, pořadí se změnilo. Jak týmy upravovaly své strategie, do vedení se dostaly vozy Vector Sport #10 (Ryan Cullen/Patrick Pilet/Stéphane Richelmi) a AF Corse #183 (François Perrodo/Ben Barnicoat/Nicolas Varrone). Ben Keating, který měl na svém kontě předchozí vítězství v Le Mans, zažil první štafetu s těžkým koncem a několikrát vypadl. Byl součástí vysoce postavené sestavy se spoluhráči Filipem Albuquerquem a Benem Hanleym. V neděli se na výsluní dostaly týmy Inter Europol Competition #34 a Cool Racing #37, ale pod šachovnicovou vlajkou si poprvé od roku 2020 odnesl ocenění United Autosports. Porsche si připsalo první vítězství v LMGT3 Bylo téměř nemožné předpovědět výsledek této nové třídy, když se v sobotu na startovním roštu postavilo devět výrobců vozů v kategorii LMGT3. Mnozí z nich se v určitém okamžiku závodu dostali na první místo tabulky. Po svém posledním vítězství v Le Mans v roce 1995, které si zajistil v deštivých podmínkách, se McLaren vrátil k opakování historie. S vozem Inception Racing #70 720S LMGT3 Evo2 týmu Inception Racing odstartovali z pole position ve své třídě, ale vůz skončil na 13. místě. Týmy United Autosports #59 a #95 – číslované jako připomínka minulých vítězství McLarenu – si nevedly o nic lépe. Lexus byl v centru pozornosti s vozy #78 a #87 RC F LMGT3 týmu Akkodis ASP. Pro nejstarší GT3 na startovním roštu, který má být nahrazen v roce 2026, to byla povzbudivá premiéra. Hodně jsme vkládali naděje do Valentina Rossiho s vozem #46 BMW M4 GT3. Několikanásobný šampión Moto GP vedl závod, k čemuž mu pomohl skvělý příspěvek Maxima Martina v úvodu závodu. Ahmad Al Harthy však na výjezdu z boxů ztratil kontrolu nad vozem a způsobil mu poškození, které mu znemožnilo pokračovat. #31 je jediný přeživší z klanu WRT. Ford Mustang zažil pozoruhodný debut a Proton Competition dostal z vozu to nejlepší.Můžeme očekávat, že se vrátí pro vítězství. Iron Dames (Železné dámy) byly působivě konzistentní, s občasnými výpady na první místo. Ale bylo to Porsche, které v tomto 92. závodě zanechalo svou stopu. Symbolicky označený vůz #92 se držel po celý závod, ale potýkal se s problémy s převodovkou. Vedení převzalo Porsche 911 Manthey EMA #91 s posádkou Yasser Shahin/Morris Schuring/Richard Lietz za volantem. Nasadili působivé tempo a úspěšně setřásli soupeře, čímž odsunuli všechny kromě BMW #31 M4 GT3 o kolo zpět.
Sdílet:
Zpět na blog